Communicerende laadpalen dankzij PLCnext Technology
Hoe moeten gesloten industriële systemen veranderen om succesvol door de vierde industriële revolutie te rollen? Laten we het netwerk van laadpalen voor elektrische voertuigen als voorbeeld nemen voor de toekomst. Want zoals het economisch bureau van ING zegt, worden er vanaf 2035 alleen nog maar elektrische auto’s verkocht.
Maar meer elektrische auto’s betekent ook meer behoefte aan laadpalen. Hier is dan ook een enorme uitbreiding nodig. Gemeenten, bedrijven en zelfs ziekenhuizen moeten hier flink over nadenken. Want ja, ook ambulances worden dan elektrisch en we willen natuurlijk zeker weten dat ze altijd voldoende rijbereik hebben. Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn dat ambulances sneller worden geladen dan de privéauto’s van het ziekenhuispersoneel die aan de laadpaal staan?
Slimme laadsystemen
Laadpalen moeten vooral beschikbaar en efficiënt zijn. Maar er is meer nodig om ‘slimme laadsystemen’ te ontwikkelen, vertelde Henk Roest, technisch directeur van Van der Sijs Techniek en Automatisering. Met elkaar kunnen communiceren is ook een vereiste, zo vindt hij.
Om de gewenste hoge beschikbaarheid te kunnen garanderen, moeten laadpalen bijvoorbeeld kunnen ‘praten’ met:
1. Beheerders
De beheerder van een laadpaal of gebouw wil natuurlijk graag weten hoe deze laadpaal gebruikt wordt. En er als er iets stuk is, wil hij daar snel een melding van krijgen. Ook voor betalingen is het handig om een koppeling te maken met het backofficesysteem van de beheerder (tweerichtingscommunicatie).
2. Bestuurders
De bestuurder van de elektrische auto is benieuwd naar eventuele problemen tijdens het laden, zeker als die een voorbode kunnen zijn van een naderend batterijdefect. Een slimme laadpaal kan mogelijk deze informatie bieden.
3. Andere laadpalen
Is er wel genoeg elektriciteit beschikbaar als we allemaal elektrisch rijden? Het is dan noodzakelijk dat laadpalen piekmomenten kunnen signaleren om te bepalen welke auto’s voorrang krijgen bij het laden. Dat doen ze door onderlinge communicatie, gebaseerd op informatie die ze van de voertuigen ontvangen.
Hard- en software simpel updaten
Niemand zit te wachten op aansluitproblemen doordat de nieuwste elektrische auto niet past op een ouder laadpaaltype. Daarom is het zo belangrijk dat de hard- en software van het laadsysteem simpel te updaten zijn. Met traditionele, gesloten industriële systemen is dit niet mogelijk. Maar met de PLCnext Technology wél. Daarmee is het programmeren van communicatieve en flexibele laadpalen binnen handbereik. Betrouwbaar, veilig en met een optimale uitwisseling van informatie. Een hybride controller, dat is de toekomst.